úterý 11. července 2017

Rozhovor - AZARATH - Hlavním tématem nového alba je smrt.


Rozhovor s legendární polskou death metalovou kapelou AZARATH.

Odpovídal Bart.

Přeložila Markéta, děkujeme!

Ave AZARATH! Poslouchám vaši letošní novinku „In Extremis“ už nějaký čas a pořád v ní objevuji pro sebe nové a nové kousky temnoty. Přiznám se, že jsem od vás čekal dobré řemeslo, ale že mě takhle rozsekáte, tak to ne. Album se podle mě opravdu povedlo. Jaké máte reakce od fanoušků, co recenze?

BART: Ave! Děkujeme! Máme od fanoušků opravdu skvělý feedback. Dostali jsme spoustu emailů a zpráv, komentářů ohledně tohoto alba. Recenze jsou většinou dobré, nebo velmi dobré. Takže nemůžeme být spokojenější, když je někdo další mimo nás, komu se naše tvorba líbí.


Hráli jste už některé songy z novinky na koncertě? Jak fungují na fanoušky? Máte už nějaký potencionální hit? Osobně bych si tipnul druhou skladbu „Let My Blood Become His Flesh“.

BART: Ano, máš dobrý odhad.:) Na Inferno Festivalu jsme hráli „Let My Blood Become His Flesh“ společně s „At the Gates of Understanding“. Pro nadcházející koncerty chceme hrát „Annihilation“ a „Slain God“. Takže tohle jsou písně, které jsme zvolili pro koncerty do blízké budoucnosti.

V death metalu se občas zapomíná na texty. Vy zpíváte o temnotě, smrti, satanismu. O čem jsou texty na novém albu a kdo je jejich autorem? Snažíte se jimi něco sdělit, předat nějaké poselství?

BART: Hlavním tématem tohoto alba je smrt. Nejlepší způsob jak pochopit samotnou pointu je trávit s albem trochu času. Všechny texty byly psány napůl s Necrosodom a Malahida (náš kamarád).


Novinka má opravdu hodně temný, ostrý zvuk. Přesto lehce odlišný od předchozích alb. Podepsán je pod ním tentokrát Haldor Grunberg. Proč ta změna? Minule jste nahrávali u slavných Wieslawskich. Osobně nemám ke zvuku připomínky, ale zaslechl jsem i názory, že jsou bicí moc vytažené dopředu a že není tolik slyšet vokál.

BART: Album jsme nahrávali v několika nahrávacích studiích s několika zvukovými inženýry. Vyloženě každý nástroj v jiném studiu. A nakonec, když byly všechny nástroje nahrané, přesunuli jsme se do Mag Studia a dali všechno dohromady s Haldorem Grunbergem/Satanic Audio. Chtěli jsme temný a ostrý zvuk s velmi mocnými a živě znějícími bubny. Nemyslím si, že by bubny byly moc napřed. Prostě znějí hodně mocně a živě, ne plasticky jako z počítače, jako u mnoha nahrávek. Pokud mluvíme o vokálech, tak jsem taky slyšel, že jsou moc hlasité. Takže vidíš, že je prostě sto lidí a sto chutí. Všechno je založeno na osobních pocitech.


Album má skvělý obal. Autorem je Marta Promińska. Proč právě ona? Musím říct, že tentokrát cover přesně vyjadřuje to, co se na novince odehrává. Je chladný, syrový, drsný, stejně jako hudba na „In Extremis“. Jak jste motiv vybírali? Bylo to z už připravených prací nebo Marta Promińska slyšela vaši hudbu a nechal se jí inspirovat? Na minulou desku vytvořil obal Zbigniew Bielak. Proč ta změna?

BART: To rád slyším! Marta je Infernova žena a byla u celého procesu nahrávání. Od té doby co jsme začali pracovat s kytarami, což já s Infernem vždycky děláme na začátku celého procesu, hrajeme riffy společně několikrát u nich doma, až do té doby než jsme začali zkoušet a měli připravené texty. Takže Marta byla inspirována během celého procesu a přesně vystihla celkové téma alba. A musím říct, že pro nás bylo inspirující, jak se malba rozvíjela. Jsme velmi pyšní na tenhle obal a také spokojeni.

Chvíli po vydání alba jsem se dočetl, že od vás odchází zpěvák a kytarista Necrosodom. Nikde jsem ale nezjistil proč? Rovnou se nabízí i otázka, co bude dál? Sháníte někoho jiného? A jak to bude se živými vystoupeními?

BART: Bylo to společné rozhodnutí. Důvod byl prostý, když něco nefunguje tak jak má, tak nemůžeme pokračovat a unavuje nás to. Takže nejlepší řešení bylo přestat hrát. Abych to ujasnil, odvedl skvělou práci na tomhle albu a je určitě skvělý muzikant. Ale naše spolupráce prostě nefungovala na osobní bázi. Takže kolem poloviny května jsme začali spolupracovat s Martinem „Skullripperem“ z EMBRIONAL a ten se teď stará o naše vokály a kytaru. Bude s námi hrát nadcházející koncerty a pak se rozhodne.


Mezi letošní deskou a minulou „Blasphemers' Maledictions“ uběhlo dlouhých šest let. Proč vlastně tak dlouho? Nebyl čas, peníze, nápady?

BART: Jsme nezávislá kapela a pracovat pod tlakem a labelem pro nás není moc pohodlné. Nahráváme, když je veškerá hudba připravená a jsme s tím 100% spokojeni. Začali jsme album nahrávat v březnu 2016 a mixing a mastering jsme dělali v listopadu 2016. Takže mezi alby nás dělí dlouhých 5 let. Když jsme měli album hotové, začali jsme oslovovat labely a nakonec jsme podepsali smlouvu s AGONIA Records.

Nejste zrovna kapelou, která by příliš často koncertovala. Nevím jak u vás v Polsku, ale na nějaké šňůře jsem vás už dlouho neviděl. Jak to máte vlastně s živým vystupováním? A zavítáte v brzké době také k nám do Čech?

BART: Ano, to byl prosinec 2011, když jsme byli na turné po Evropě s Marduk a Triptykon. My moc často nehrajeme, ale snažíme se hrát co nejvíc. Mimo Inferno máme ještě všichni normální práci a žijeme každý v jiné části Polska. Pořád se držíme myšlenky živého vystoupení bubeníků a to není úplně snadné, abychom hráli nějak často. Pojedeme na turné po Evropě v září, ale nevím, jestli jsme do plánu zahrnuli i Českou republiku.


Jste už dnes pamětníci. Když porovnáš vaše začátky a současnost, změnila se doba hodně? Myslím tím teď přístup fanoušků, labelů, promotérů apod. Často slýchávám, že „už to není takové, jako to bývalo“. Co si o tom myslíš ty?

BART: V současnosti je obrovské množství fanoušků na sociálních médiích a emailu. Na začátku (začátek 90 let, když jsme začínali) tak se posílaly osobní dopisy a to mělo určitý šarm, jestli víš, co tím myslím. Koncerty byly divočejší a nikdy si se nemohl připravit na to, co přijde. Dnes je všechno profesionální nebo skoro profesionální. Místa, zařízení, promotéři, všechno. Kontakt s labely, časopisy a promotéry je pro kapely mnohem jednodušší. Ale jde vlastně o to, že pokud máš metal v srdci a duši, tak ten čas a modernita vlastně vůbec nehrají roli.

Fenoménem současné doby je internet. Občas mi přijde, že někteří lidé ani jinde nežijí. Jaký vztah mají AZARATH ke stahování hudby? Spousta „fanoušků“ si hudbu už jen stáhne, na koncert kouknou na youtube a fyzické médium je pro něj jen záležitostí pro „starý fotry“. Zajímalo by mě, jak vnímáš tenhle „fenomén“ ty?

BART: Já si pořád kupuju CDčka. Samozřejmě že také používám internet a poslouchám alba na YouTube a online. Ale když se mi album líbí, koupím si ho. Taky se teď znovu vrací LP desky a jejich prodej se hodně zvyšuje. Možná, že je fyzické medium takový „old school“, něco pro starý fotry jak říkáš, ale s moderními postupy se nedá bojovat. Pokud někomu vyhovuje mít album v digitální podobě (stahování, spotify, itunes, atd.) tak to je jeho věc. A je vidět, že digitální prodej hudby je teď obrovskou součástí trhu. Ale jak říkám, já mám raději samotné album – ten obal, texty, celkovou grafiku. A taky miluju vůni čerstvě vybaleného alba.


Co chystají AZARATH v nejbližších měsících?

BART: 10. srpna hrajeme na Party San Open Air. Pak máme v září naplánovanou evropskou šnůru a polskou šnůru od září do října. Brzy budou oznámena všechna data.

Děkuji za rozhovor, přeji spoustu prodané hudby, plné koncerty šílených fanoušků a budu se těšit zase někde na setkání s vámi!

BART: Díky! Září se blíží!


Azarath on-line:
Facebook: http://facebook.com/AzarathBand
Webstore: http://www.azarath.pl
Band contact: azarathofficial@gmail.com
Press contact: promotion@agoniarecords.com

Agonia Records:
Website: http://agoniarecords.com
Webshop: http://tinyurl.com/agoniashop
Facebook: https://facebook.com/agoniarecords
Twitter: https://twitter.com/agoniarecords
SoundCloud: https://soundcloud.com/agoniarecords
Bandcamp: https://agoniarecords.bandcamp.com
Instagram: https://instagram.com/agoniarecordsof...
YouTube: http://youtube.com/AgoniaRec